joi, 21 mai 2009

Am citit...


Un mod ciudat/complicat de a scrie/a citi. Parca asterne pe hartie tot ce gandesc personajele in intimitatea lor. Daca in "Opiniile unui clovn" am dat peste monologurile unui singur personaj(acelasi mod ciudat de a scrie), aici am descoperit mai multe personaje ce-si pun intrebari si cauta raspunsuri in experienta lor de viata. Totul devine mai complicat, e mai greu de urmarit cine ce face, ce zice, ce gandeste, cand si de ce. Poate de asta e considerat cel mai complex roman al lui Boll.
Romanul incepe la 6 septembrie 1958 si se termina la 6 septembrie 1958, o zi in, care, insa, sunt concentrati 50 de ani. Trei generatii(bunic-tata-fiu) prin care se pune in evidenta "nepuntinta poporului german de a se confrunta cu propriul trecut", experienta traumatizanta a nazismului.
Oamenii se impart in doua categorii: cei care au luat din "impartasania mielului"(cei blanzi, cei ce viseaza la egalitate si dreptate) si cei care s-au infruptat din "impartasania bivolului"(simpatizantii nazismului, ai puterii, oameni gata sa faca orice compromisuri pentru a ajunge printre cei puternici). Fiecare personaj ce apare in roman este pus intr-una din aceste categorii.
6 septembrie 1958 reprezinta a 80-a aniversare a bunicului Heinrich Fahmel. Romanul poate fi citit ca si cum el e personajul principal iar toate monologurile personajelor scot in evidenta drama lui si a timpului in care a trait. Dupa 80 de ani de existenta si atata suferinta in viata lui, bunicul, care face parte din categoria celor care au luat din " impartasania mielului", inca are sufletul curat, mai are puterea de a zambi, de a se bucura.

O a doua lectura poate imi va aduce mai multe lamuriri.

Mi-e frica, intr-adevar, crede-ma; nu mint; lasa-mi corabioara sa pluteasca, nu fi baiatul rautacios care o distruge; lumea e rea, exista atat de putine inimi curate.

73 de comentarii:

Paula spunea...

Sunt tentata de Boll. E adevarat ca am auzit prima oara de el de la ... tine si e adevarat si ca ai reusit sa-l citesti datorita... mie:P asa ca, mai am cate ceva de citit, dupa care o sa te rog sa'mi imprumuti " opiniile unui clovn"

o cititoare spunea...

M-ai facut curioasa... Mai ales faptul ca are si ceva elemente de istorie ma pune pe ganduri:) O sa'mi fac timp sa o citesc.

Anonim spunea...

imi suna a provocare... si mie imi plac provocarile:d

Paula spunea...

aa... era sa uit, felicitari ca te'ai alaturat celor care promoveaza lectura!!!

Anonim spunea...

Pare un roman destul de complex:-? nu am mai auzit pana acum de henrich boll, dar ma bucur oricand sa aud nume noi... si se pare ca are si ceva talent

green bell spunea...

citatul spune multe despre carte... e un mod bun de prezentare; cel putin eu cand imi aleg cartile, le rasfoiesc inainte si citesc cateva pasaje

poe_t spunea...

titlurile acestui autor suna foarte bine, nu am reusit inca sa descopar cat de bine reprezinta opera sau ce se ascunde in spatele lor:-?

casu spunea...

e un autor din categoria celor buni si interesanti. si merita citit;)

Paula spunea...

alte titluri de acelasi autor?

Anonim spunea...

a citit careva "onoarea pierduta a Katherinei Blum"? e de acelasi autor..

o minune spunea...

intr-adevar "exista atat de putine inimi curate"...
eu sunt una din cele mai fericite fiinte pentru ca am intalnit multe din acele putine inimi curate si as vrea sa le am tooot timpul langa mine, dar... c'est la vie, o fi buna si facultatea la ceva:P

steffi spunea...

partea cu "tot ce gandesc personajele in intimitatea lor" imi place:d

veronica spunea...

mai astept recomandari , mai ales ca a sosit vacanta si am mai mult timp pentru lectura:)

alex_stef spunea...

asta cred ca o sa citesc si eu; pare serioasa treaba ;))

polly spunea...

toate cartile care "exploateaza" sau mai bine spus exploreaza experienta razboiului, experiente dintr-un context istoric agresiv, toate mi se par adevarate opere... pentru ca prezentand o astfel de poveste ori vorbesti din proprie experienta, ori ai o cultura vasta, ori o imaginatie izbitoare si oricare din situatii e de admirat

polly spunea...

si ce mi se pare iar impresionant la aceste carti, omul... reactiile, gandurile, conflictul interior, modul de a trai in contextul acela

casu spunea...

romanul nu vorbeste direct despre experienta razboiului sau despre domniatia nazismului in Germania. insa se observa printre randuri ce a insemnat pentru acest popor acel context istoric agresiv. si da, personajele sunt construite incredibil de atent prin gandurile si reflectiile lor.

polly spunea...

o anumita experienta poate fi prezentata diferit... poate fi vorba de un jurnal care prezinta experienta "live", memorii care o prezinta prin retrospectiva, la fel cu experienta aceea poate fi doar un pretext pentru a ilustra povestea unui personaj, ori anumite trasaturi ale sale... chiar mi se pare fascinanta o carte care realizeaza (din cate am inteles) indirect un bilant: efectele unui fenomen atat de complex asupra societatii sau asupra omului

baloane de sapun spunea...

acest Heinrich Fahmel pare un personaj de exceptie... cel putin in zilele noastre un astfel de om este un personaj, desi doar oamenii acestia ar trebui numiti oameni
foarte frumos l-ai descris, intr-o singura fraza:) sper sa-l gasesc la fel de incantator si in carte

Anonim spunea...

imi plac recenziile tale:) se simte ca sunt asa personale si chiar subiective, ceea ce nu e rau deloc... despre carti nu prea putem vorbi obiectiv, sau, ma rog, ar fi plictisitor

Paula spunea...

daca o sa castigi premiul juriului sa'ti comanzi "onoarea pierduta a Katherinei Blum"... nu de alta, da' sa o ai si asta daca tot le ai pe celelalte doua, plus ca e verde si is curioasa daca o sa-ti placa... sau ar trebui sa ti-o facem si asta cadou?:P

lavi spunea...

nu prea am citit carti legate de nazism...in afara de "5 ani la auschwitz" care a fost cutremuratoare
deci, vreau si eu cartea
dupa ce o dai paulei, bineinteles:P

Anonim spunea...

felicitari pt. ca promovezi lectura alaturi de prietena ta, paula:) va potriviti la domeniul asta, si banuiesc ca nu numai:)
Multa bafta in continuare!

Paula spunea...

multumim!!

Paula spunea...

si normal ca nu numai:) mai avem si alte pasiuni comune, gen istoria, psihologia... ;)

Paula spunea...

ai peste 20 de comentarii:) ce carte ti-ai ales?

casu spunea...

Ortodoxia pentru postmodernisti:D

Paula spunea...

dupa ce o citesti si eu o vreau

Paula spunea...

aa... si ai putea sa-i faci o recenzie :D

Anonim spunea...

abia astept sa adaug "opiniile unui clovn" la lista mea de carti citite

spot spunea...

cine a scris cartea "ortodoxia pentru post-modernisti"?

Anonim spunea...

in zilele astea am lene de citit

Paula spunea...

wai... stiu cum e cand te apuca lenea; e groaznic pentru ca, de fapt, constiinta ta iti zice " pune'te si fa ceva" si cand sa te apuci cu chiu cu vai merge totul fooooarte greu si intr-un final renunti

irational spunea...

dar nu va lasati la lene... o sa vedeti ca la un moment dat cedeaza... ma rog, asta depinde si de carte

sunshine spunea...

oricum suna foarte tare titlul cartii:) as fi curioasa sa vad care e de fapt legatura

casu spunea...

o sa-i fac o recenzie dupa ce o citesc ... mi-am propus sa fac recenzii la toate cartile pe care urmeaza sa le citesc:D carte aa scris-o savatie brastovol

life_in_green spunea...

mi place coperta:x

Anonim spunea...

e o discutie interesanta si asta despre coperti... dupa parerea mea conteaza uneori in alegerea cartilor

miracle spunea...

pai da... conteaza in mai multe sensuri chiar:
cand vrei sa cumperi o carte preferi sa fie de la o editura care o prezinta frumos, intr-o coperta sugestiva si de calitate

o ilustratie inadecvata duce la evitarea cartii

o coperta seaca nu starneste atat de tare interesul

rainbow spunea...

sa stii ca e o idee buna aceea cu recenzia la fiecare carte citita; mai avem si noi sursa de inspiratie pt alegerea cartilor... alta decat copertile:P

casu spunea...

pot sa recunosc ca si pentru mien conteaza si cum arata coperta cand aleg o carte:D

little star spunea...

al doilea razboi mondial a fost o adevarata mana cereasca pentru scriitori... exagerez, dar sun multi cei care au exploatat subiectul; bravo lor!

Anonim spunea...

cate pagini are cartea?:-? pare foarte complexa

Paula spunea...

daca zici ca primele doua carti pe care le-ai citit de acelasi autor au fost foarte diferite inseamna ca tipu e tare... am citit cate 2 carti din mitch albom, jostein gaarder, salinger (dintre cei mai putin cunoscuti) dar in toate cazurile cele 2 carti mergeau mana in mana

Anonim spunea...

poate fi asta numit roman al experientei? daca tot suntem la capitolul "BAC"

any_body spunea...

apropo de BAC... mi-am amintit de lectura pentru scoala... de ce nu studiem si astfel de carti? sau ma rog... de ce nu ni se recomanda acolo si astfel de carti?

Anonim spunea...

si eu m-am gandit la asta... dar ideea e ca trebuie sa ai baza, cartile fundamentale care se studiaza:D dar complementar ar putea fi recomandate si astea

casu spunea...

419 pagini... roman al experientei:-? poate la prima vedere, nu, dar citit mai adanc, e plin de experiente:D

Anonim spunea...

mi se parea din recenzia ta ca e roman al experientei... poate indirect:P

Paula spunea...

la romana, la partea de literatura se studiaza si putina istorie a literaturii si pentru ca e romana, se studiata literatura si istoria literaturii romane; eventual la clasele de profil s-ar putea face ca aprofundare o lectura de placere dintr-o lista mai larga de carti care se pliaza pe subiect..

Anonim spunea...

la filologie se face si literatura universala, numai ca din cate stiu, doar o ora pe saptamana... eventual profesorii de engleza, franceza, germana ar putea sa se ocupe nitel si de literatura si ar putea include in listele de lecturi si carti de acest fel

rainbow spunea...

numai pentru a le include in listele de lectura ar trebui sa le fi citit si ei si e destul de greu sa tii pasul cu toate noile aparitii... probabil de aceea se ramane la literatura clasica

without_time spunea...

la ce programa avem... eu imi gasesc cu greu timp sa mai citesc de placere pe langa ce citesc pentru ca trebuie si pe langa restul activitatilor cu, pentru, in, la si despre scoala:P

don't ask spunea...

ce articol comentat!!!

Anonim spunea...

intr-adevar... succes! poate castigi marele premiu:P

Anonim spunea...

iuiii... marele premiu 8-> cat? carti de 500 de ron??? :X si eu vreau:((

un copil aiurit spunea...

succes muuult la BAC!!!

here and there spunea...

eu te-as felicita si pe tine nu numai echipa tamada

casu spunea...

pe mine pentru ce:-?

here and there spunea...

pentru articolul asta, pentru ca citesti, pentru restul postarilor, pentru ca participila concursul asta, pentru ca ai o gramada de comentarii, pentru ca ai catigat deja o carte, doua, pentru ca promovezi lectura, pentru ca intelegi ca e importanta si pt restul motivelor

Paula spunea...

meriti toate felicitarile! pentru motivele de mai sus si pentru ca fiecare primeste ce merita:) si pt ca esti un om minunat

casu spunea...

:)>:D<

green_bell spunea...

tu ai terminat clasa a 12a si ai avut si mai ai timp de atata lectura??? bravo!

sunny_day spunea...

si mai intrebi de ce meriti felicitari si tu

casu spunea...

pai...lectura vine ca o modalitate de relaxare, de destindere...asa ca normal ca am avut timp si de citit:P

green_bell spunea...

bine bine, te relaxezi, da' depui un pic de efort intelectual.. si vad ca ai citit destul de mult... bravo!

Paula spunea...

asa e. si cand lecturezi depui un efort intelectual destul de mare. plus exercitiul de imaginatie;)

Paula spunea...

si chiar asa...cate carti ai citit la viata ta:-?

verde spunea...

sper sa castigi macar unul din cele tri premii pentru numarul de comentarii:)

casu spunea...

multe... dar nu chiar asa multe:p nu le-am numarat... si acum mi-ar fi greu pentru ca multe din ele am si uitata ca le-am citit:P

Anonim spunea...

Uite! Boll. Stii ca voiam sa'ti cer cealalta carte scria de el,"Opiniile unui clovn", avand in vedere ca i'ai facut o "reclama" buna:D

Paula spunea...

ar trebui sa te pui sa faci o lista.. o sa-ti pot in sfarsit demostra ca ai citit mai mult deca mine

Paula spunea...

abia astept:D