sâmbătă, 27 iunie 2009

Despre filosofie in ...


O carte care incepe in "Gradina Edenului" si se termina in "Bangul cel mare". O lectie de filosofie care incepe cu "... in fond si la urma urmei, ar trebui totusi ca ceva, candva, sa se fi nascut din nimic si din neant..." si se incheie cu ideea conform careia "... si noi suntem pulbere de stele...".
Cum ar fi daca la 14 ani ar aparea o persoana misterioasa in viata ta si ti-ar preda istoria filosofiei? Daca ti-ar explica in cuvinte simple ce credeau filosofii naturii despre aparitia lumii, sau ti-ar spune ca bazele fizicii atomice au fost puse in Antichitate? Sau ca Giordano Bruno si Galileo Galilei au fost omorati pentru ca au avut dreptate? Sau te-ar face sa intelegi incurcatele filosofii ale lui Descartes, Kant, Hegel sau Nietzsche? Sau ti-ar spune ca Marx vroia de fapt o lume ideala cand tu stii ca filosofia lui sta la baza comunismului? Cu siguranta ai fi surprins... Daca ti-ar spune ca exista posibilitatea ca noi sa nu existam decat in constiinta cuiva? Ca suntem parte din povestea pe care el o construieste? Cu siguranta nu ti-ar conveni...
Daca la 14 ani esti in stare sa intelegi ideile filosofice ale celor mai mari ganditori ai omenenirii, inseamna ca esti genial? Nu, inseamna ca cineva ti le-a explicat pe intelesul tau. Acest lucru il face Jostein Gaardner intr-o carte adresata tuturor, in care, alaturi de istoria filosofiei, istoriseste o poveste misterioasa, captivanta, care te tine cu sufletul la gura, pagina cu pagina.
Interesanta, uimitoare, confuza, misterioasa, inteligenta ... asa este "Lumea Sofiei".
Si ca sa sporesc curiozitatea de a citi cartea, spun ca printre personaje se numara: Sofie Amundsen, Alberto Knox, Platon, Adam si Eva, Noe, Scufita Rosie, Alice (cea din Tara minunilor si Tara Oglinzilor), un caine vorbitor... ajunge?

Cine esti tu?
Ce forte conduc evolutia istoriei?
Ce a fost intai-gaina sau ideea de gaina?
Are omul idei innascute?
De ce ploua?
De ce sunt cuburile de constructie cea mai geniala jucarie din lume?

(Raspunsurile le gasiti in carte)

"Lumea Sofiei" a cucerit lumea cititorilor fiindca autorul ei a avut curajul sa-si inchipuie ca intre filosofie si "1001 de nopti" nu e nicio diferenta. (Silviu Mihai)

Lectura placuta:)

21 de comentarii:

Paula spunea...

lumea sofiei:X foarte tare recenzia:*

imiplaceploaia spunea...

De acord cu Paula. Mi-a parut rau cand am terminat de citit cartea, parca se inchidea, in fata mea, o lume proaspat nascuta pentru a se continua departe de mine.

Marinela spunea...

Uau! Suna foarte interesant si oarecum accesibil.Cred ca vreau sa o citesc si eu :)

Ale spunea...

SI eu am inceput sa citesc cartea insa din lipsa de timp sau din insufiecienta motivatie am lasat-o.Ma bucur ca mi-ai reamintit-o si mai ales ai descris-o in aceasta maniera atractiva.Abia astept sa o citesc pana la ultima pagina!

Paula spunea...

ale...asa sa faci:D

Caro spunea...

Am vrut sa ma apuc de carte la inceputul anului, dar nu am indraznit pentru ca nu imi place sa nu termin lucrurile pe care pe incep..si avand in vedere programul meu de anul acesta am facut foarte bine ca am lasat'o sa astepte..un pic:)

Caro spunea...

pana dupa 22 iulie..daca promiti sa'mi tii pumnii:D

Caro spunea...

no..daca imi tii pumnii o sa iti spun ce carti mai vreau sa citesc:D..vreau sa citesc asa: John Saul-Somnambulii
Alexandr Soljenitin-Pavilionul Cancerosilor
Octavian Paler-Viata pe un peron, Calomnii mitologice
Jean-Paul Sartre - Zidul
si..probabil ca mai sunt si nu mi le amintesc..dar astea le voi citi sigur!!!(cat de repede)

Caro spunea...

bineinteles ca am uitat de D.H. Lawrence-Fii si indragostiti

cloud spunea...

geniala recenzie

Paula spunea...

eu am citit cartea, dar la ce prezentare i-ai facut as mai citi-o odata... cel putin:P

Anonim spunea...

suna ca o reclama... il 3 fraze ai dezvaluit cateva amanunte picante... intrebarile alea retorice prin care tude fapt ne introduci in lumea lumii sofiei... intrebarile din carte... citatul de pe coperta 4:P

Anonim spunea...

suna ca o reclama... il 3 fraze ai dezvaluit cateva amanunte picante... intrebarile alea retorice prin care tu de fapt ne introduci in lumea "lumii sofiei"... intrebarile din carte... citatul de pe coperta 4:P

Anonim spunea...

scuze de greselile din primul comentariu

Paula spunea...

zi-mi ca te faci umanist cand o sa fii mare!!:D

happy_green_eyes spunea...

despre filosofie si nu numai... geniala cartea!!!

blink spunea...

trebuie sa Felicit ziarului "cotidianul" si sa ii multumesc pt ca eu si o mana de prieteni am avut posibilitatea de a da de cartea asta ... recomand si "fata cu portocale" de acelasi autor

Paula spunea...

asa e... si eu tot de acolo am cartea:d

Paula spunea...

te iubesc>:D< si felicitari si tie pt postare, postari and so on... cam gata concursul:(

Paula spunea...

iuiii ce-ai zice sa ne apucam amu sa facem noi o campanie de promovare a "tamadei" prin care sa cerem continuarea concursului?:d

Admin Tamada.ro spunea...

Vom mai avea si pe viitor concursuri, mai ales dupa ce primul s-a bucurat de succes. Chiar am descoperit si noi multe bloguri bune, oameni care scriu fain despre carti, oameni care citesc din placere. Asa ca nu o sa ne oprim aici.